Oliviu Crâznic: “Mă inspiră misterul care provoacă intelectul, sentimentul de teroare și modul în care îi facem față”

citeste_romaneste_banner
Faceţi cunoştinţă cu Oliviu Crâznic. El este scriitorul care a reinventat genurile gotic, horror și SF în literatura română contemporană. …Și la sfârșit a mai rămas coșmarul, romanul cu care a debutat, a fost distins cu numeroase premii și a fascinat în aceeași masură criticii și publicul larg. Vă invităm să descoperiţi o frântură din lumea misterioasă pe care o zugravește Oliviu și vă sugerăm ca neapărat să îi rezervați un colțișor în bibliotecă, pentru cărțile lui.

Horror Romania: 1. Ai debutat cu romanul gotic …Și la sfârșit a mai rămas coşmarul, care a impresionat deopotrivă criticii și publicul. Vorbește-ne puțin despre cum ți-au venit ideile pentru acest roman și despre ce te-a determinat să îl publici.

oliviu_craznic

Oliviu Crâznic: Ideile le aveam de mult, poate dintotdeauna – de când mă știu, am fost interesat de mistere și de medievalism, în special de valorile medievale, a căror valabilitate universală și atemporală nu încetează să mă uimească și să mă încânte (fiindcă Evul Mediu istoric are prea puțin de a face cu ceea ce știm de la televizor și de pe internet). Probabil ideea centrală a romanului, din punct de vedere al subiectului propriu-zis, a fost consecința parcurgerii de către mine a celebrului Visum Et Repertum (Văzut Și Raportat), un raport oficial (și real) al unei comisii compuse din militari și medici austrieci, trimiși de autoritățile competente să investigheze atacul unor presupuși vampiri, într-un sat de la granița Imperiului, în secolul al XVIII-lea. Numeroase alte enigme și mistere istorice au inspirat părți din roman. Personajele le-am creat după modelul unor figuri istorice (precum otrăvitoarea marchiză de Brinvilliers, ocultistul Cosimo Ruggieri, inchizitorul Conrad de Marburg, pistolarul Doc Holliday sau ucigașul dement și demonolatru Gilles de Rais) sau al unor cunoscuți ai mei, uneori uilizând în acest scop chiar fațete ale personalității mele. Pentru unul dintre personaje, o prietenă mi-a „pozat”, efectiv, în sensul că mi-a permis să o folosesc drept model, din toate punctele de vedere (fizic, modul în care se exprimă, caracteristici psihice etc.) – personajul rezultat ne-a încântat pe amândoi. Aceeași prietenă este „responsabilă” pentru cariera mea de scriitor – având încredere în imaginația și în talentul meu, mi-a solicitat să scriu un roman, pe care a insistat, apoi, să îl public. O altă motivație a fost și dezamăgirea mea față de literatura contemporană, în mare parte lipsită de senzațional cult (înlocuit cu ieftin teribilism…) – am dorit să restabilesc niște repere livrești și, se pare, am reușit, măcar parțial.

Horror Romania: 2. Ce părere ai despre publicul român cititor de gotic și horror? Crezi că românii sunt în general iubitori de literatură horror?

Oliviu Crâznic:  Statisticile arată că literatura horror și literature gotică nu au în România impactul pe care îl au în alte țări.De pildă, opere complete „Lovecraft” sau „Le Fanu” sunt ușor de găsit în majoritatea statelor Europei, și imposibil de găsit în România. Acest fapt se datorează sufocării imaginației sub regimul comunist, anatemei de literatură neserioasă aruncată asupra extraordinarului de către conducători inculți și speriați în fața inteligenței. Din păcate, și după anii 1990, o parte însemnată a criticii și a mass-mediei românești a păstrat/preluat această atitudine. Din fericire, în ultima vreme lucrurile dau semne că ar putea să se schimbe, că am putea să reîncepem să privim fantasticul așa cum este privit peste graniță, așa cum îl priveau Eminescu și Maiorescu: plini de admirație și respect.

Horror Romania: 3. Am observat influențe din mitologia românească. Îți plac vârcolacii, vampirii și aduci un tribut fabulosului popular. Cum te-ai decis să te inspiri din supranaturalul românesc?

Oliviu Crâznic:  Mă inspir, în general, din toate provocările aduse cunoașterii, pe plan național sau internațional, în lumea contemporană sau în epoci trecute ori viitoare. Mitologia românească mă interesează, ca și mitologia străină, numai în măsura în care se reflectă în întâmplări stranii, atestate documentar, reale sau care au părut reale participanților, la vremea respectivă. Însă, în orice caz, faptul că am crescut într-un orășel de munte din Transilvania, Lupeni, care are legende proprii, interesante, a avut un cuvânt de spus atunci când am început să scriu.

Horror Romania:  4. Ce motive te inspiră?

Oliviu Crâznic: Motivele și temele literaturii gotice și romantice, în general. Misterul care provoacă intelectul, sentimentul de teroare și modul în care îi facem față, eroarea umană și consecințele faptelor noastre, forța interioară, onoarea, iubirea și prietenia puse la încercare, îndoiala și credința, rațiunea ca armă, alegerile corecte și dificile, evoluția personală, civilizația și educația necesare, cunoștințele viitoare și cele pierdute, corpul uman și funcționarea acestuia, călătoriile în necunoscut, relația dintre om și instituțiile statului, relația dintre om și natură, relația dintre bărbat și femeie, relația dintre părinți și copii sau dintre frați și surori, respectul pentru cei plecați dintre noi, curgerea ireversibilă(?) a timpului, izbânda omului asupra bolii și asupra morții, dar, mai ales, asupra viciilor – ori, dimpotrivă, înfrângerea și refuzul de a o accepta. Și multe altele.

Horror Romania:  5. Din 2010, atunci când ai publicat  …Și la sfârșit a mai rămas coşmarul, și până în prezent ai scris foarte mult. Vorbim de nuvele și povestiri, contribuții la antologii și reviste de proză. Ai putea să ne spui care sunt poveștile tale favorite? Dacă cineva ar vrea să înceapă de astăzi să citească Oliviu Crâznic ce i-ai recomanda?

ceasul_fantasmelorOliviu Crâznic: Probabil cea mai bună alegere pentru un cititor care nu mă cunoaște ar fi Ceasul fantasmelor (Editura Crux Publishing, 2015), datorită subiectelor variate, care acoperă multe gusturi. Dintre „ceasuri” (cum le alintă unii cititori, spre bucuria mea, pentru că înțeleg că le sunt dragi), preferatele mele sunt Lenore Arras (o nuveletă despre un răzbunător rănit, urmărit de oameni și de fiare printr-o trecătoare a morții, și despre o fată cu trandafir în păr, care își doarme somnul de veci sub gheață) și Pivnițele Palatului Charron (în care un preot este răpit în toiul nopții de doi bărbați misterioși și forțat să îngrijească rănile unei tinere ferecate în lanțuri, într-un palat aparținând unui adorator al diavolului). Romanul …Și la sfârșit a mai rămas coșmarul (Editura Vremea, 2010) rămâne, însă, cea mai importantă operă a mea, redând ciocnirea unor destine sub influență malefică, pentru care este aleasă drept cadru nunta stranie a unei tinere marchize – nuntă care nu este, desigur, ceea ce pare a fi, constituind în fapt o călătorie în întuneric și o capcană pentru puternici și slabi deopotrivă…

Horror Romania: 6. Am sesizat influențe literare ca Edgar Allan Poe sau H.P. Lovecraft. Ce alți autori te-au mai inspirat?

Oliviu Crâznic: Probabil J. Sheridan Le Fanu m-a influențat cel mai mult, dintre scriitorii de literatură gotică. Alte influențe provin din alte arii literare – adaptate însă subiectelor tratate de mine. Paul Feval a avut un cuvânt greu de spus în privința atmosferei de epocă. Michael Crichton m-a învățat importanța documentării și a amănuntelor; Conan Doyle mi-a arătat puterea rațiunii, iar Alistair MacLean mi-a demonstrat impactul pe care îl are asupra cititorului un final surprinzător și pregătit atent, nu artificial. Vasile Voiculescu m-a provocat la jocul arhaismelor… Practic, fiecare scriitor pe care l-am citit m-a învățat câte ceva.

Horror Romania: 7. Şi dacă tot suntem aici, să presupunem că ai putea avea o discuție cu un scriitor celebru (mort sau în viață), pe cine ai alege și ce l-ai întreba?

Oliviu Crâznic: Am mai fost întrebat, și, zău, nu știu ce aș putea răspunde. Discut des cu scriitorii mei preferați, români sau străini – cu cei în viață, desigur (zâmbet) –, îmi sunt prieteni sau cel puțin cunoscuți, și abordăm subiecte variate, de la tehnică narativă și teorie literară, la chestiuni de cultură sau, pur și simplu, de viață. Pe cei plecați dintre vii îi cunosc din opera lor, și cred că îi cunosc atât de bine, încât nu ar mai fi necesare întrebări. Suntem ceea ce scriem.

Horror Romania: 8. Ce proiecte de viitor ai?

si_la_sfarsit_a_ramas_cosmarulOliviu Crâznic: Multe – sunt mult mai bun la planificare, decât la punere în aplicare. Prin urmare, voi numi doar proiectele la care lucrez momentan și care au șanse mai mari să se realizeze în viitorul apropiat. Așadar: Fantasticul delimitat (un studiu despre literatura fantastică), traducerea unor clasici (pentru că nu prea sunt mulțumit de traducerile existente pe piață în momentul de față), iar, în cee ce privește ficțiunea, Imperiul minciunilor – un miniroman dark SF din ciclul Ermengaarde Saga, continuarea poveștii frumoasei și intrigantei principese din Întâlnire cu Ermengaarde, la fel de decisă să supună Galaxia, sacrificând prieteni și dușmani deopotrivă (o puteți cunoaște pe Ermengaarde în Ceasul fantasmelor, care reunește în segmentul Întâlnirii… patru povești din acest univers: Mascarada învinșilor, Transport periculos, Edana Rose și Domini Canes). Știu, cititorii mei îmi cer mai cu seamă Cărarea neagră (continuarea la Coșmar) – nu le ignor dorința, întotdeauna voi ține seamă de dorințele lor, dar este un proiect care durează.

Horror Romania: 9. Te-ai gândit vreodată cum ar fi dacă s-ar ecraniza una din poveştile tale? Dacă da, te-ai gândit la un regizor şi la actori? Ai dori să fie vorba de o producţie autohtonă sau ţi-ar plăcea să intervină magia hollywoodiană?

Oliviu Crâznic: Au fost deja unele discuții privind ecranizarea, atât cu oameni din lumea filmului românesc, cât și cu oameni din lumea filmului străin, cărora le-a plăcut mult …Și la sfârșit a mai rămas coșmarul. Se discută în continuare, dar costurile ar fi enorme, fiind o producție de epocă, cu multe personaje și cu scene de acțiune spectaculoase. Sper totuși că și proiectul ecranizării se va realiza, mai devreme sau mai târziu. Nu are importanță dacă va fi un film românesc sau unul străin, important este să fie făcut bine. Cât despre distribuție, am să prezint o distribuție propusă de cititori (pentru că am încredere în viziunea cititorilor mei), în cadrul unei discuții pe Bookblog: Hugh Jackman (von Walter), Lena Headey (Josephine), Keira Knightley (Giulianna Sellini), Guy Pearce (Arthur), James McAvoy (Vincennes), Hugo Weaving (Max Schwartz), Jonathan Rhys Meyers (Chalais), Saoirse Ronan (Adrianna), Gabriel Byrne (Albert de Guy), Patrick Stewart (Valois-Lacross), Johnny Depp (Huguet de Castlenove) și Benicio del Toro (Conrad Lorenz). Ca regizori, au fost propuși Stephen Frears, Tim Burton, David Lynch, Guillermo del Toro.

Horror Romania: 10. La final, ai vreun mesaj sau vreun sfat pentru tinerii români care aspiră să devină scriitori de horror, gotic sau SF?

Oliviu Crâznic: Prea multe pentru a fi menționate aici – selectând, îi sfătuiesc în primul rând să citească mult, să citească scriitori români ca să își descopere aliați și concurenți, să participe la evenimente din domeniu (lansări de carte, lecturi publice, cenacluri etc.), să vorbească și să scrie despre scriitorii care le plac, pentru a ajuta la formarea unei piețe de carte fantastică de nivel occidental. Dacă își permit, să urmeze ateliere de creație literară, pentru o mai ușoară integrare în această lume. Și, bineînțeles, să scrie zilnic și să nu se descurajeze dacă sunt criticați – să creadă, așadar, în ei înșiși.


Foto autor: Mihaela Nazarie
Coperte: Ionuț Bănuță

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail