Horror-ul asiatic de la A la Z

Dupa mai bine de 100 de ani de cinematografie, cand monstrii ecranizati au infiorat, scarbit si fascinat deopotriva, multi cinefili din ziua de azi au ajuns sa se declare absolut imuni la orice fel de motive horror. Vampirii sangerosi de odinioara au devenit motive gotice si boeme, mortii vii personaje de FPS iar fantomele si spiritele rele, nu mai mult decat un BOO amuzant. Ei bine, exista totusi un coltisor de lume in care un horror nou si bolnav a ajuns sa fascineze pana la extreme orice iubitor de cosmaruri ecranizate. Faceti cunostinta cu horrorul asiatic: nou, fascinant, grotesc, bolnav si cat se poate de calitativ!

Primul meu contact cu horrorul asiatic a fost clasicul The Ring, care spunea povestea unei casete blestemate si a unei fetite ciudate acoperite in mod sinistru de cosite lungi si negre. Aproximativ un an mai tarziu, dupa The Ring si The Grudge, mi-am pus primele semne de intrebare in legatura cu asiaticii. Mai in gluma, mai in serios, m-am intrebat de ce fantomele asiatice se tarasc in mod contorsionat, de ce majoritatea sunt de sex feminin si de ce unele au fata vopsita in negru, sau mai rau, oribil desfigurata?

Departe de a folosi simple motive creepy, regizorii asiatici de horror sunt bine ancorati in traditie si religie.

O moarte violenta

Sa incepem cu inceputul: de ce apar fantomele? Raspunsul este deja cunoscut: o moarte extrem de violenta sau absenta unui ritual de inmormantare adecvat. Astfel, Sadako din Ringu(The Ring) este lasata sa moara intr-o fantana iar femeia din Ju-On(The Grudge) se razbuna pe toti cei care intra in casa unde a fost ucisa cu brutalitate de propriul sau sot. Cum asiaticii vad in trup un lacas efemer si nu cred in Ziua de Apoi, cand mortii vor pasi din nou pe pamant, singurul ceremonial de inmormantare adecvat ramane incinerarea. Cuplul din Shutter recurge astfel la incinerarea trupului lui Natre, crezand ca asta ii va aducea pacea.

Femeia fantoma

Intrebarea fundamentala: de ce femeia fantoma? Am stat si m-am gandit destul de mult daca mi s-a intamplat sa fi vazut un film in care fantoma sa fi fost barbat. Se stie ca religiile asiatice (cum ar fi Budhismul sau Confucianismul) „sufera” de misoginism, din simplul motiv ca femeia este considerata mai sexuala, mai slaba si mai pacatoasa, si deci mai putin sacra decat barbatul. Dupa moarte, barbatul urmeaza sa se integreze direct in absolut in timp ce femeia trebuie intai sa evolueze, reincarnadu-se in barbat. Asadar, numai femeile, fiinte impure, pot intra in starea aceasta de in-between. Pe de alta parte, fantoma femeie nu reprezinta doar o stare de furie si neliniste cauzata de propria inferioritate si fire decadenta, ci si un mijloc de protest si revolta in fata unei societati patriarhale si nedrepte. In Japonia de exemplu, se considera necuvincios si total nefeminim ca o femeie sa raspunda barbatului. Fantomele femei isi permit nestingherite sa bantuie si sa chinuie barbatii ce le-au cauzat decesul.

De ce fantomele asiatice se tarasc?

Imi vine clar in minte imaginea lung filmata din The Grudge cand fantoma se taraste contorsionat pe scari. Alte exemple as putea gasi in orice film asiatic cu fantome pe care l-am vizionat. Ca o paralela, pentru a sublinia diferanta fata de fantomele asiatice, fantomele noastre bocane prin casa in mijlocul noptii iar sunetele sinistre de pasi reprezinta un motiv horror clasic. Fantomele asiatice nu fac niciodata zgomot de pasi pentru ca in principiu…nu au picioare. Si acest motiv este ancorat in religie si ritualul de ingropare in urma caruia din om ramane doar cenusa iar spiritul se transforma in fum. Desigur, in aceasta situatie picioarele sunt irelevante, intrucat ce ramane din trup pluteste in vant.

Fantomele cu fete negre

Un horror asiatic de divizie B, Sick Nurses ,  ne prezinta fantoma neagra a unei asistente medicale, ce cauta razbunare pe holurile pustii ale unui spital. Initial m-am gandit ca fata neagra e doar un cliseu pentru a face fantoma sa fie si mai urata dar am realizat ca negrul contrasteaza cu alb, culoarea de doliu asiatica, asa ca simbolizeaza impuritatea si moartea violenta. Acelasi motiv apare si in cazul fantomelor hidoase, care nu sunt urate doar de dragul de a ne produce fiori pe sina spinarii (vezi The Ring, The Grudge, The Red Shoes, Shutter, Coming Soon, Chakushin ari – aka One Missed Call cel original, Sick Nurses si multe multe altele).

Motivul femeii psihopate

Daca as sta sa fac un top al criminalilor din filme as include cu siguranta cateva figuri din fauna asiatica. Criminala psihopata din horror-urile asiatice e cu mult mai infioratoare decat Freddy sau Leatherface pentru ca nu stii niciodata ce gandeste sau cine este cu adevarat. Tacuta, supusa si simpla, femeia asiatica va refula la un moment dat si va recurge la metode de tortura aproape inimaginabile pentru a-si atinge setea de razbunare. Asami din Audition este exemplul perfect de nimfa misterioasa cu „voce metalica” ce nu se da in laturi de la taieri de mebre, limbi si degete, gheisele din Imprint isi pedepsesc cu ace colega ce le depasea in frumusete, iar mama depresiva din Carved isi loveste fara mila copiii.

Lumea intunecata a elevei de liceu

Eleva de liceu are aproape intotdeauna un secret intunecat. Captiva intre peretii unei scoli de fete incepe sa dezvolte pasiuni interzise pentru cea mai buna prietena, ca in Wishing Stairs sau Whispering Corridors, sau dimpotriva, fiind o victima a societatii care nu o intelege si o respinge recurge la calea intunecata a blestemelor, ca in Bunshinsaba. Uneori, nebunia adolescentina decurge aproape natural si de la ganduri intunecate pana la crima si sinucidere sub forma de joc e doar un pas. (Suicide Club, Battle Royal).

Ramas probabil singurul horror nou si rarerori replicat cu succes de americani, horrorul asiatic este in mod clar cea mai mare si mai intunecata provocare a iubitorilor de orori si minti intortochiate.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail