Corabia mortii – Ourang Medan

 

Mesajul SOS spunea “Capitanul si ceilalti ofiteri sunt morti. Intregul echipaj este mort sau pe moarte”. Putin mai tarziu un alt mesaj socheaza: “Acum voi muri si eu.” Apoi comunicatiile s-au intrerupt. Ourang Medan amutise. Doua nave au primit mesajul SOS. Una dintre ele era Silver Star, care s-a indreptat de urgenta catre locatia Ourang Medan. Ce aveau sa gaseasca pe punte avea sa fie desprins dintr-un cosmar…

Salvata de Silver Star

In februarie 1948 mai multe nave aflate pe ruta Malacca, situata intre Sumatra si Malaezia, au primit tulburatoarele mesaje SOS de mai sus. Vasul american Silver Star a localizat primul nava care transmisese mesajele . Ajunsi la destinatinatie au observat ca era vorba de o nava olandeza numita SS Ourang Medan. Cativa membri ai echipajului Silver Star au urcat la bordul Ourang Medan.

Semnalele SOS nu erau o exagerare pentru ca toti cei care se aflau la bordul Ourang Medan erau… morti. Cadavrele imprastiate pe punte aveau trupurile contorsionate, chipurile impietrite de groaza si ochi larg deschisi care priveau sticlosi spre neant. Pana si cainele vasului era mort. Trupul capitanului se afla inca pe punte, inconjurat de ofiteri. In scurt timp echipajul l-a localizat si pe cel care trimisese cutremuratoarele mesaje SOS. Degetele ii erau inghetate pe telegraf iar chipul ii era impietrit de aceeasi teroare. Ce se intamplase de fapt? Ce ii ingrozise pe marinari in asemenea hal incat sa ii omoare, la propriu, de spaima?

ourang_medan_crew

Capitanul de pe Silver Star decide sa tracteze Ourang Medan pana in cel mai apropiat port. Insa, inainte de a apuca sa lege sforile necesare tractarii observa un fum ciudat care venea de sub puntea vasului. Cateva clipe mai tarziu o explozie puternica scufunda pentru totdeauna vasul aducator de moarte. Echipajul Silver Star ramane stupefiat. Ce ii ucisese pe marinarii de la bordul Ourang Medan? Si mai important, cine si ce era Ourang Medan?

A existat Ourang Medan?

Silver Star, nava americana care sare in ajutorul Ourang Medan,  apare mentionata in inregistrarile din 1947. Nu acelasi lucru putem sa il spunem despre Ourang Medan, caci nu exista nicio inregistrare oficiala care sa o mentioneze. Exista speculatii care localizeaza Ourang Medan undeva in Sumatra, care in 1948 era colonie olandeza. Ourang inseamna om in indonesiana iar Medan este cel mai mare oras din Sumatra. Etimologia numelui da cateva indicii despre provenienta vasului, dar nu exista inregistrari despre “Omul din Medan“.

Scriitorul si istoricul Roy Bainton a intampinat piedica dupa piedica in investigatia lui despre corabia mortii. Dupa ce pistele obisnuite nu i-au oferit niciun raspuns, a cautat indicii in registrele Dictionary of Disasters at Sea, urmarind inregistrari din 1842 pana in 1962. Apoi Bainton a cercetat arhivele olandeze, a intrat in legatura cu autoritatea maritima din Singapore, dar totul fara folos. Tocmai cand era pe cale sa renunte, Bainton e contactat de profesorul german Theodor Siersdorfer, care urmarea piste in legatura cu Ourang Medan de mai bine de 50 de ani. Acesta ii dezvaluie lui Bainton numele celor doua vase americane care au primit mesajele SOS Ourang Medan. Siersdorfer ii prezinta lui Bainton o brosura de 32 de pagini numita Das Totenschiffin der Südsee (Corabia Mortii in Marea Sudului). Brosura oferea informatii importante despre ruta, incarcatura, tonajul si echipajul vasului Ourang Medan. Dovezile incepeau sa contureze o noua ipoteza: Ourang Medan transporta substante interzise, ilegale si extrem de periculoase. Finalitatea o intuim deja. Substantele au eliberat cel mai probabil vapori otravitori care au ucis echipajul aproape instant.

Ce stim sigur e ca Ourang Medan e nava care nu a existat niciodata. Nu exista mentiuni in arhivele oficiale iar autoritatile neaga ca ar fi auzit vreodata de Ourang Medan. In acest context ne intrebam justificat, cat de autentica era brosura germana pe care Siersdorfer i-a inmanat-o lui Bainton? Dar asta nu este cea mai pertinenta intrebare. Daca Ourang Medan a existat, atunci de ce autoritatile au sters-o complet din inregistrarile oficiale? Ce transporta de fapt Ourang Medan si mai important, pentru cine?

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail